Δευτέρα 15 Απριλίου 2013

Προτάσεις – Αιτήματα των Παιδαγωγών των Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών του Δήμου Χαλανδρίου

Προτάσεις – Αιτήματα Των Παιδαγωγών των Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών του Δήμου Χαλανδρίου

Για την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία των παιδικών σταθμών, οι παιδαγωγοί προτείνουμε και ζητάμε τα παρακάτω:
  • Την άμεση εφαρμογή του άρθρου  12 του Πρότυπου Κανονισμού Λειτουργίας που αφορά στη συγκρότηση τμημάτων νηπίων και βρεφών  και στις αναλογίες παιδιών – παιδαγωγών. Σύμφωνα μ' αυτό η ομάδα των νηπίων 2,6 -3,5,3,5–5 δε μπορεί να ξεπερνά τα 25 με μια παιδαγωγό και μία βοηθό.
Η σωστή αναλογία παιδιών – παιδαγωγών επιτρέπει την καλύτερη επίβλεψη των παιδιών, δημιουργεί προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός  φιλικού, ήρεμου και ελκυστικού περιβάλλοντος όπου ο παιδαγωγός  είναι συναισθηματικά διαθέσιμος, και προσφέρει το χρόνο που χρειάζεται το κάθε παιδί για να αναπτύξει το δυναμικό του.
 
Πολλές φορές οι αρμόδιοι εγγράφουν 20% πέραν της δύναμης του παιδικού σταθμού νήπια, όπως αναφέρει ο Κανονισμός, αγνοώντας όμως την προϋπόθεση ότι για την εγγραφή 20% επιπλέον της δύναμης πρέπει να υπηρετεί το προβλεπόμενο προσωπικό(όχι μόνο εκπαιδευτικό αλλά και βοηθητικό) και να υπάρχουν οι απαραίτητοι χώροι.
 
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι στους παιδικούς σταθμούς του Δήμου Χαλανδρίου οι χώροι (αίθουσες παιχνιδιού, τραπεζαρίας, ύπνου, τουαλέτες, αποθηκευτικοί χώροι, μαγειρεία) δεν τηρούν τις προδιαγραφές για επιπλέον των 25 νήπια σε κάθε τμήμα, σε ορισμένους σταθμούς μάλιστα αποτελεί υπέρβαση και ο αριθμός των 25 νηπίων.

Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι ο χώρος και η κατάλληλη διαμόρφωση του είναι σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει καθοριστικά την ανάπτυξη των παιδιών.
Ο χώρος (εσωτερικός και εξωτερικός) πρέπει να παρέχει ασφάλεια, να καλύπτει την ανάγκη του παιδιού για κίνηση και εξερεύνηση, να επιτρέπει την ανάπτυξη ποικίλων δραστηριοτήτων. Ο χώρος  και η οργάνωση του σε γωνιές δραστηριοτήτων ενισχύει την αυτονομία, υποστηρίζει την αλληλεπίδραση  του παιδιού με το περιβάλλον του, προωθεί τη μάθηση.
Τα παιδιά που στοιβάζονται σε χώρους πολλές φορές ακατάλληλους, χωρίς υλικοτεχνική υποστήριξη, που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους,  είναι επιρρεπή σε ατυχήματα, βιώνουν  άγχος, νευρικότητα, διαρκή  ένταση.
Ζητάμε λοιπόν να εφαρμοστούν οι σχετικές διατάξεις που αναφέρονται στις κτιριακές προδιαγραφές:  
  • η 4734-1616/8.12.83 83 υπουργική απόφαση του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοια, που αναφέρεται στις κτιριακές προδιαγραφές των σταθμών που εποπτεύονταν από το Υπουργείο(τους κρατικούς, του Ε.Ο.Π, Του Π.Ι.Κ.Π.Α και τους παιδικούς σταθμούς του Δήμου της Αθήνας)
  • η 2808/ 645/31.3.1997υπουργική απόφαση, άρθρο 3 που αφορά στις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Βρεφικών- Παιδικών -Βρεφονηπιακών από φορείς ιδιωτικού Δικαίου 
  • η 116847/1519/4.12.2002 υπουργική απόφαση σχετικά με τις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Βρεφονηπιακών σταθμών Ολοκληρωμένης Φροντίδας από Δημοτικές Επιχειρήσεις, Διαδημοτικές Επιχειρήσεις και φορείς ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα
  • κανονισμός πυρασφάλειας ( παιδικοί σταθμοί - εκπαιδευτήρια)
Οι παραπάνω αποφάσεις συμφωνούν στο σύνολο τους ότι ο χώρος που αναλογεί ανά νήπιο είναι1,80 τ.μ στην αίθουσα απασχόλησης και 2 τ.μ όταν ο ίδιος χώρος χρησιμοποιείται και σαν τραπεζαρία.
 
Επισημαίνουν επίσης ότι οι αναλογίες πρέπει να τηρούνται και για τους βοηθητικούς χώρους (τουαλέτες, χώροι υποδοχής, αποθηκευτικοί χώροι, ελεύθεροι χώροι, εξωτερικοί)
  • Να θεσμοθετηθεί αναλογία παιδιών / βοηθητικού προσωπικού (π.χ Σε ένα σταθμό δυναμικότητας 100 νηπίων χρειάζεται 1 μαγείρισσα, 1 βοηθός μαγείρισσας 2 καθαρίστριες)
Οι απαραίτητοι και κατάλληλοι χώροι, οι μικρές ομάδες παιδιών και το προσωπικό που αναλογεί σ΄αυτές, δημιουργούν συνθήκες για την ανάπτυξη ενός ποιοτικού προγράμματος προσχολικής αγωγής που σέβεται τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα όλων των παιδιών.

Η εγγραφή παιδιών πάνω από τα προβλεπόμενα υπονομεύει την ασφάλεια των παιδιών τη ψυχοκινητική και συναισθηματική τους ανάπτυξη και εξοντώνει ψυχικά και σωματικά παιδαγωγούς και εργαζόμενους άλλων ειδικοτήτων( μαγείρισσες, καθαρίστριες, μουσικούς...).
Υπονομεύει ακόμα και το ρόλο – σκοπό των Βρεφονηπιακών Σταθμών που είναι η αγωγή και φροντίδα των παιδιών προσχολικής ηλικίας.
  • Να αποτελεί προϋπόθεση για την εγγραφή νηπίων 2,6 ετών και άνω η αυτοεξυπηρέτηση τους( απαλλαγή από πάνα) Στα νηπιακά τμήματα δεν υπάρχει το προσωπικό ούτε η υποδομή για αλλαγή πάνας
  • Στους μεγάλους παιδικούς σταθμούς θα ήταν χρήσιμο να προβλέπεται ένα επιπλέον άτομο προκειμένου να καλύπτει τα κενά ( ασθένειες, εγκυμοσύνες...) και να υποστηρίζεται γραμματειακά η προϊσταμένη
  • Οι εγγραφές παιδιών σε κενές θέσεις στο μέσο της εκαπαιδευτικής περιόδου να γίνονται για σοβαρούς κοινωνικούς λόγους. Η προσαρμογή παιδιών αυτή την περίοδο αναστατώνει το παιδαγωγικό πρόγραμμα και προκαλεί παλινδρόμηση και σε άλλα παιδιά.
  • Να γίνουν ρυθμίσεις στην ημερήσια λειτουργία ( τα παιδιά που δεν κοιμούνται να αποχωρούν στις 2.15 ή να οριστούν ζώνες αποχώρησης..) Τα παιδιά που δεν κοιμούνται και παραμένουν στο σταθμό πολλές ώρες έχουν υπερένταση, οι παιδαγωγοί εξαντλημένοι,δημιουργούνται εντάσεις και αυξάνεται επίσης η πιθανότητα ατυχήματος. Οι παιδαγωγοί θα έχουν  χρόνο να προετοιμάσουν εργασίες για την επόμενη μέρα ή να τακτοποιήσουν την τάξη, τους φακέλους...
  • Αξιοκρατική επιλογή νηπίων. Σ΄αυτή την κατεύθυνση θα βοηθούσε , εκτός από τη διακομματική επιτροπή που θα λειτουργεί όλο το χρόνο, η προμήθεια προγράμματος μοριοδότησης.(βλ. Πάτρα)
  • Επιμόρφωση παιδαγωγών
  • Παρεμβάσεις και βελτιώσεις στην κτιριακή υποδομή οι οποίες θα καταστήσουν το χώρο πιο ασφαλή πιο λειτουργικό (βλ.σχετ.. έγγραφο των προϊσταμένων)
  • Προμήθεια εποπτικού υλικού (βλ.σχετ.έγγραφο)
  • Μείωση τροφείων σε όλες τις εισοδηματικές κλίμακες
  • Πρόσληψη διοικητικού προσωπικού προκειμένου να ανακουφίσουν  τους διοικητικούς υπαλλήλους του Ν.Π που έχουν αναλάβει μεγάλο όγκο διοικητικών-οικονομικών αρμοδιοτήτων λόγω έλλειψης προσωπικού    και να απαλλάξουν τις προϊσταμένες των παιδικών σταθμών από ένα μέρος διοικητικών αρμοδιοτήτων με τις οποίες έχουν επιφορτιστεί (οι οποίες δεν λαμβάνουν το ανάλογο επίδομα θέσης ευθύνης που λαμβάνουν οι λοιποί προϊστάμενοι των διοικητικών-οικονομικών τμημάτων) .
Όλα τα παραπάνω θα αποτελέσουν ένα θεσμικό πλαίσιο που θα υποστηρίζει τον παιδαγωγικό και κοινωνικό ρόλο των παιδικών σταθμών, θα εξασφαλίζει κατά το μέγιστο δυνατό την ασφαλή διαμονή των παιδιών και θα επιτρέπει την αξιοκρατική επιλογή νηπίων.

Η εκπρόσωπος των εργαζομένων του Ο.Κ.ΠΑ

Αναστασία Παπαδήμα